Det är andra året i rad som den nya mötesplatsen i transaktions- och företagsmäklarbranschen, Företagsmäklardagen, äger rum. Även i år arrangerades eventet i Södra Teaterns Champagnebar och liksom fjolårets premiär sammanföll även detta event med årets första riktigt varma sommarkväll. SFR passade också på att hålla sin årsstämma under eftermiddagen i Champagnebaren, varpå den ny- och omvalda styrelsen, SFR:s medlemmar och andra inbjudna gäster till Företagsmäklardagen minglade och bubblade på Champagnebarens terrass i stekande sol.
Årets Företagsmäklardagen kretsade kring förhandlingsteknik och kundservice. Lönsamhets- och förhandlingsexperten Karin Klerfelt startade upp föredragsprogrammet och berättade för deltagarna hur de kan bli skickligare förhandlare med syfte att skapa bättre affärer och avslut. Karin förklarade bland annat hur svårt det är att gå in i en förhandling oförberedd och tro att man ska komma fram till ett win-win-avtal. Detta eftersom vi alla har så olika förväntningar och behov. Hon visade genom en associationsövning att vi till och med kopplar helt olika värderingar och begrepp till ordet "förhandling".
För att skapa en bra förhandlingsgrund måste man därför först bygga upp en relation till motparten för att lära sig och verkligen förstå vilka förväntningar och behov han eller hon har. Det gäller, som Karin uttrycker det, att identifiera rätt "valuta" inför förhandlingen så att man vet hur motparten värderar olika saker. Först då kan du skapa relevanta erbjudanden.
Satish Sen, managementkonsult och grundare av Kaleidoscope och ServiceScore, tog sedan över stafettpinnen vid talarpodiet. Han berättade om ServiceScores väl beprövade metodik som syftar till att vässa företags konkurrenskraft genom ett aktivt kundservicearbete. Satish förklarade bland annat att rätt kundbemötande är inte bara leder till bättre affärer. Forskningen visar att företag som har ett strukturerat arbete med kundservice generellt sett har högre marknadsandel och lönsamhet liksom nöjdare personal.
Statistiken visar till exempel att kunder som är mycket nöjda med ett företags service spenderar cirka 200 % mer än den genomsnittliga kunden och fungerar dessutom som företagets ambassadörer. Trots detta är svenska företag ganska dåliga på service och att ta hand om sina ambassadörer. Bara 13 % av den svenska populationen tycker att servicen överträffar förväntningarna och hela 22 % tycker att servicen hos svenska företag och organisationer är undermålig.
Tidigare under dagen deltog också ett tjugotal SFR-medlemmar i auktorisationskursen Modul 2 på hotell Hilton Stockholm Slussen.