Så här blir du företagsmäklare

Att arbeta som företagsmäklare är enormt roligt och utvecklande. Få yrken bjuder på så stimulerande utmaningar, varierade arbetsuppgifter och spännande möten. Trots de höga kompetenskrav som ställs så finns det inga formella utbildningskrav eller certifieringar. Så hur blir man en bra och attraktiv företagsmäklare? Här ger vi några tips och väganvisningar.

I dagsläget finns det inga högskoleutbildningar eller liknande som med en tydlig inriktning skolar fram färdiga företagsmäklare. Med andra ord, du kan inte gå ett utbildningsprogram som ger dig titeln "företagsmäklare" vid godkänd examination. Det har både för- och nackdelar. Visst hade det varit enkelt med en paketerad utbildning som legimiterar dig och bekräftar din kompetens som företagsmäklare inför omvärlden och potentiella uppdragsgivare. Precis som det är för fastighetsmäklare. Fördelen med nuvarande situation är att det öppnar fler alternativa vägar fram till konsultrollen och att din yrkeserfarenhet har större betydelse för att klara mäklarens utmaningar.

Bakgrund & personliga egenskaper

En företagsmäklare kan, i princip, ha vilken yrkes- och branscherfarenhet som helst eftersom det inte finns några formella krav. Du kan till exempel ha arbetat med försäljning, marknadsföring eller ekonomi inom läkemedelsbranschen, transport eller besöksnäringen.

Det är dock en stor fördel om du har arbetat på ledningsnivå och har erfarenhet av strategisk och organisatorisk verksamhetsutveckling och planering i flera olika branscher. Har du dessutom erfarenhet av styrelsearbete, förhandling, strukturell och ekonomisk analys samt affärsutveckling kommer du snabbt in i rollen. 

Många företagsmäklare har tidigare arbetat som entreprenör, vd och/eller produkt-, marknads-, HR- och ekonomi-/finanschef. Generellt sett är det bra med en så bred bakgrund som möjligt, från olika positioner, branscher och verksamhetsområden. Det gör det lättare att förstå och sätta sig in i en verksamhet och underlättar samarbetet med säljaren, värderingen av objektet och införsäljningen. Eventuellt kan ett objekt också behöva bearbetas inför en försäljning, som att renodla verksamheten och stärka upp den finansiella strukturen. Då kommer ett brett och djupt verksamhetskunnande väl till pass.

Oavsett bakgrund är några av de viktigaste egenskaperna en företagsmäklare bör ha:

  • Affärsmannaskap. Du måste tycka att det är roligt att förhandla och att göra affärer och månar om att det görs på rätt sätt, det vill säga i enlighet med lagar och regler samt att ingen part känner sig lurad. En bra affär är en uppgörelse där bägge parter känner sig som vinnare. 
  • Nyfikenhet. Att vara företagsmäklare är mycket allmänbildande. Du kommer att träffa människor och entreprenörer från många olika verksamheter och branscher. Flera av dessa är förmodligen helt främmande för dig. Du bör därför tycka om att lära känna nya människor och verksamheter. Och även om mycket arbete utförs i enskildhet framför datorn blir det många och långa möten, i synnerhet med din uppdragsgivare. 
  • Intresse för detaljer. Tycker du att det är tråkigt med siffror är mäklarjobbet inget för dig. Du kommer att behöva lusläsa årsredovisningar, revisionsberättelser, avtal, marknads- och branschanalyser med mera. Det är också i detta detektivarbete som du ofta hittar både guldkorn att vaska fram och grus att borsta undan, så det gäller att ha ett öga för detaljer.
  • Tålamod. En typisk företagsförsäljning tar i genomsnitt 6-9 månader. Tålamod och uthållighet är ett måste. Inte minst bör du ha en god finansiell grund att stå på under den första tiden som företagsmäklare. Det kan dröja innan provisionen rullar in.
  • Handlingskraft & mod. Arbetet som företagsmäklare är i många fall en enmansshow. Du ska både kunna marknadsföra och bygga ditt eget varumärke samtidigt som du ska hantera alla juridiska, ekonomiska, personella och andra kommunikativa och administrativa processer i en företagsaffär. Det kräver mod, disciplin och initiativförmåga. 

Utbildnings- & kunskapsvägar

Även om det inte finns en färdig företagsmäklarutbildning på universitet eller högskola så finns det många kurser och utbildningsprogram som ger dig en bra grund för yrket. 

På SFR anser vi att alla företagsmäklare bör ha läst ekonomi och juridik på högskolenivå. För att kunna bli auktoriserad av SFR krävs högskole- eller likvärdig utbildning med bland annat företagsekonomi och civilrätt.

Du behöver inte ha genomgått hela ekonomprogrammet, men ha skaffat dig goda kunskaper om redovisning och finansiell analys för att kunna förstå en årsredovisning och analysera ett företags lönsamhet och kostnader. Detsamma gäller juridiken. Att ha läst den juridiska översiktskursen, så kallade "Jöken", ger dig baskunskapen för att kunna förstå och formulera komplicerade juridiska texter, som försäljnings- och aktieavtal etc.

Kurser och utbildningar du kan gå för att skaffa dig en bra grundkompetens som företagsmäklare är bland annat: 

  • Företagsekonomi, minst grundkurs.
  • Redovisning och redovisningsanalys.
  • Finansiering och finansiell styrning.
  • Kalkylering, finansiell analys och företagsvärdering. 
  • Juridisk översiktskurs, kallad "Jöken".
  • Skatterätt med fokus på företagsbeskattning.

Litteraturtips

Det finns en uppsjö med kurs- och facklitteratur kring företagstransaktioner och värdering av företag. Ett par böcker som vi anser ger dig en bra introduktion till ämnet samt förståelse för mäklarrollen och vad som krävs för en lyckad affär är: 

Auktorisation

SFR är Sveriges enda oberoende och landsomfattande aktör som auktoriserar företagsmäklare. En auktorisation är giltig i fyra år och kan sedan förnyas, utifrån vissa krav, genom en ansökan till SFR:s styrelse. Auktorisationen kräver också att mäklaren är medlem i förbundet.

SFR:s auktorisationsprogram och godkänd auktorisation ger dig både en bred kompetenshöjning och en kvalitetsstämpel som bekräftar ditt kunnande och din erfarenhet som företagsmäklare.

Utbildningen är uppdelad i fyra kursmoduler. Varje modul tar cirka en arbetsdag i anspråk och innehåller föreläsningar som varvas med grupp- och enskilda övningar. Någon dag efter en genomförd modulkurs testas dina kunskaper med ett digitalt examensprov.

Läs mer om SFR:s auktorisationsprogram >>

Hur kommer du igång?

En bra start är att bli medlem i SFR. Det ger dig åtkomst till ett stort nätverk av erfarna företagsmäklare och förbundets utbildningar, seminarier, informationsmöten, checklistor, kunskapsmaterial, mallar och andra verktyg.

Vi i SFR:s styrelse ställer också gärna upp med rådgivning och stöttning i din resa mot att bli en fullfjädrad företagsmäklare. Som ett första steg bjuder vi på ett 30 minuters kostnadsfritt teamsmöte för att hjälpa dig att komma igång. Mejla oss på info@sfrmaklare.se för att boka in ett rådgivningsmöte.

En bra väg in i yrket är också att ansluta sig till en företagsmäklarkedja. Inom SFR finns till exempel Bolagsbron, Exitpartner, Företagsförmedlingen, Länia Företagsförmedling, MANDAQ och TACTIC Företagsförmedling som förbundsanslutna kedjor.

Flera av kedjorna har egna utbildnings- och kompetensutvecklingsprogram, mallar och andra arbetsverktyg som gör det lättare för dig att starta upp din nya karriär. Dessutom har kedjorna nationella partnernätverk, väl inarbetade varumärken och interna förmedlingar av säljuppdrag. Startar du i egen regi måste du bygga upp allt detta själv. 

Oavsett vilken väg du väljer in i branschen önskar vi dig varmt lycka till och framgångsrika affärer! 

/