Planera försäljningen av ditt företag!
Att sälja sitt företag är en kvalificerad affär. Du kan givetvis rådgöra med din revisor om din skattesituation, men en företagsförsäljning är normalt ingen revisorsuppgift. Den är inte heller ett juridiskt problem. En försäljning är ett alldeles eget projekt som består av flera delar från olika discipliner, inte minst marknadsföring.
En lyckad företagsöverlåtelse förutsätter rätt pris, rätt köpare, rätt avtal och diskret hantering. Det kräver kvalificerade verktyg och goda kunskaper i värdering, marknadsföring, förhandlingar, finansiering och utformning av avtal. En lyckad överlåtelse är ett projekt, som dessutom kräver mycket tid, engagemang och ett stort kontaktnät.
Var beredd på att ditt företag kommer att genomlysas av en köpare. Förbered dig på alla tänkbara frågor och krav på dokumentation. Anlita därför en erfaren företagsmäklare som hjälper dig att noggrant planera och genomföra din överlåtelse. En checklista kan se ut så här:
|
|
|
|
|
|
Bedöm företagets framtid för:
|